fredag den 12. juli 2013

Abstinenser.



Nu er det 8 år siden, vi første gang var i Vandborg.
Vi ville se det lille hus, Knakkervej 20.

Det kunne der ikke ske noget ved. En god tur ville vi sikkert få. Men købe
et hus så langt væk fra Horsens - nej, vi gad jo ikke køre så langt.
En dejlig tur fik vi. En lille vildfaren rundtur i Bonnet fulgte med,
hvorefter vi ankom til det lille røde hus i dejligt solskin – og var solgt på
stedet. 
Den medbragte mad blev efterfølgende spist ved Ferring strand, og
vi kørte den anbefalede tur omkring Gjellerodde, inden turen igen gik hjem
mod Horsens.

Vi har nu, i snart 8 år haft 2 hjem, med en afstand på 145 km.
Går der mere end 14 dage imellem turene til Vandborg, får jeg abstinenser.
Abstinenser har jeg tidligere behandlet patienter for, med medicin, men
mine abstinenser kræver en tur til Vandborg. Det er et fantastisk område!
Et område man hurtigt bliver dybt afhængig af.

Ved det lille hus på Knakkervej 20, er vi privilegerede med udsigt til åbne
marker, rigt dyreliv og af og til rolige, men nysgerrige køer/kvier – og et
aktivt landbrug.
Når græs eller korn ikke står højt på marken, kan vi fra køkkenet se over
til Vandborg kirke. Der – et dejligt sted på kirkegården – har jeg sat min
farbrors urne ned. Det føles godt, at have ham der. Derovre vest på, hvor
jeg er glad for at komme.

Vandborg Smedeby er et helt fantastisk sted, at have sit andet hjem. En
lille landsbydel, med dejlige åbne og positive indbyggere.
Ferring strand er der vi tager hen for at nyde havet. Altid ser der forskelligt
ud, og altid er det stort at være der. Det er der, på Ferring strand, jeg finder
træ til mine Vesterhav smykker. Med mit eget smykke om halsen, bærer
jeg lidt fra egnen med mig. Det siger mig noget. Ikke bare er det unikt,
men helt autentisk. Et kært minde.

Jeg har mange gange besøgt Mejeriet, som var et hyggeligt sted. Nu da der
ikke er åbent i Mejeriet mere, er det godt at vi har Ravnshus i byen. Jeg
skal gerne lige ind og se, hvad Signe har i butikken.

Siden april 2007, har jeg haft butik i Stalden på Knakkervej. Her møder
jeg turister fra nær og fjern – og lokale. Det glæder mig altid at få besøg
i Stalden. Ravnshus og Stalden supplerer hinanden fint, synes jeg. Det er
ikke det samme vi har – så to vidt forskellige butikker, med ret forskelligt
indhold. Det er vel ok, for en lille by.
I den lille by, vil jeg nu lade op til et måske hårdt, og helt sikkert
arbejdsomt efterår.

Mange hilsner Birgit 


Indsendt af
Birgit Skovgaard
Stalden
Knakkervej 20
Vandborg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar